Op pagina 1 van Google

Terug naar overzicht

Kennisbank

Op pagina 1 van Google

Een website is een online visitekaartje voor je bedrijf. Je wilt dus dat zoveel mogelijk geïnteresseerden het onder ogen krijgen. Met een positie op pagina 1 van Google is dit geen probleem. De grote vraag is natuurlijk, hoe krijg je dat voor elkaar? In dit artikel neemt Direct Webservice je mee in de wereld van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie!

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is het verbeteren van je vindbaarheid in Google door je website te optimaliseren voor Googles algoritme. Wanneer je dit beter doet dan de concurrentie resulteert dit in een hogere rank en hopelijk pagina 1!

Zoekwoordenonderzoek

Om als website bij een zoekopdracht in Google naar boven te komen, moet de inhoud van je website voldoen aan de zoekintentie. Ga daarom op zoek naar relevante zoekwoorden en zoekvragen om in je content te verwerken. Hiervoor kun je Google Keyword Planner gebruiken (gratis) of een betaalde service, zoals Ahrefs.

Content van hoge kwaliteit

Een factor die meespeelt bij je Googlerank is je expertise over het onderwerp. Dit betekent gelukkig niet dat je een of andere professor hoeft te zijn, maar wel dat je veel waardevolle content over het onderwerp op je website moet hebben staan. Informatie waar je doelgroep echt wat aan heeft, of zoals Google het noemt: helpful content.

On-page SEO

Plaats zoekwoorden op strategische plekken verspreid over de tekst en in kopteksten. Maak een goede metabeschrijving (de omschrijving die Google weergeeft in de zoekresultaten) en zorg voor een goede titel waar ook je zoekwoord in voor komt. Zorg dat de url’s niet te lang zijn en plaats interne links voor een goede websitestructuur en gebruikerservaring.

Technische SEO

Naast visueel aantrekkelijk moet je website ook technisch goed in elkaar zitten. Zorg daarom ook dat je website mobile responsive is, dat hij snel laadt en dat je website een veiligheidscertificaat heeft.

Backlinks

Wanneer je goede content maakt, is het logisch dat andere websites in hun content naar jou verwijzen als autoriteit. Dit noemen we backlinks. Google ziet backlinks als een bevestiging dat je waardevolle content maakt waar de lezer echt iets aan heeft en beloont dit met een hogere ranking. Hierbij kun je het toeval natuurlijk een beetje helpen door zelf voor backlinks te zorgen. Een goede manier is om gastblogs voor andere websites te schrijven, waarbij je uiteraard linkt naar je eigen website.

Zet social media in

Ook het websitebezoek is een ranking factor. Door je content te promoten via je sociale media kun je extra websitebezoekers trekken. Meer bezoek betekent namelijk niet alleen meer conversies, maar ook een grotere kans om op pagina 1 van Google terecht te komen.

Meten is weten

Tot slot is het belangrijk om de resultaten van je inspanningen te meten. Hiervoor kun je het gratis analyse programma Google Analytics gebruiken. Ook een betaald programma zoals Ahrefs kan je waardevolle inzichten verschaffen, over je eigen website en over die van de concurrentie.

Pagina 1 bereiken en daar blijven

Google past zijn regels voor SEO continu aan. Het is daarom belangrijk om up-to-date te blijven om je positie op pagina 1 van Google te behouden. Heb je hier zelf geen tijd voor of zin in? Besteed het dan uit via Direct Webservice om te voorkomen dat de concurrentie je aftroeft of de stroom aan opdrachten opdroogt.

6 redenen om voor DirectWebService te kiezen

  • Alles voor je website onder 1 dak
  • Direct online een afspraak maken
  • Webdesign naar jou wens
  • Maak jezelf online vindbaar
  • Direct contact met jouw webdesigner
  • Gratis SSL certificaat

Afspraak plannen