Websiteonderhoud is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je website goed blijft presteren. Zonder onderhoud wordt je website namelijk steeds langzamer, onveiliger en zakt je website steeds verder weg in Google. Het is dus noodzakelijk om hier regelmatig aandacht aan te besteden. In dit artikel bespreken we wat er allemaal onder website onderhoud valt. Zo kun je dit op tijd inplannen en je positie in Google behouden!
3 dingen die op je checklist voor websiteonderhoud moeten staan
Om ervoor te zorgen dat je niet vergeet om regelmatig websiteonderhoud uit te voeren is het handig om voor jezelf een checklist te maken. Zet hier in ieder geval de volgende drie dingen op:
1. Installeer (veiligheids)updates
WordPress en ook de plug-ins die je geïnstalleerd hebt krijgen regelmatig updates. Deze updates bevatten bugfixes waardoor je website beter werkt. Dat is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website – en ook een rankingfactor in Google. Daarnaast bevatten deze updates ook regelmatig beveiligingsupdates die kwetsbaarheden in de software repareren. Deze updates zo snel mogelijk te installeren is dan ook een essentieel onderdeel van het onderhoud van je website. Zo verklein je de kans dat hackers je website over kunnen nemen of persoonsgegevens van je klanten kunnen stelen.
Let er wel op dat je eerst een back-up maakt van je website. Soms werkt de nieuwe versie van een plug-in niet goed samen met een andere plug-in en dan is het wel zo makkelijk als je met een druk op de knop weer terug kunt naar de oude situatie.
2. Houd je webdesign up-to-date
Als er iets dynamisch is, is dat wel de wereld van webdesign. Het kan dan ook geen kwaad om af en toe te checken of het webdesign en de lay-out van je website een update kunnen gebruiken. Zo voorkom je dat je website straks gedateerd aanvoelt voor je bezoekers.
Maar er is nog een reden om het webdesign en de lay-out van je website op het lijstje voor websiteonderhoud te zetten. En dat is om je website gebruiksvriendelijker te maken. Meten is weten. En als de data aantoont dat de bezoekers van je website vaak op hetzelfde punt afhaken, dan is het slim om eens met een kritisch oog naar het webdesign te kijken. Een kleine aanpassing kan al een groot verschil maken en zorgen dat je meer conversies doet. Dit is dan ook een continu proces dat mede het succes van je website bepaalt.
3. Onderhoud website content
Niet alleen de technische kant van je website heeft onderhoud nodig. Ook je content vraagt zo nu en dan om een update. Kijk na een week of 6 of je nieuwe artikel een redelijke positie in Google te pakken heeft. Is dit niet het geval? Kijk dan bij de concurrentie om te zien wat ze beter hebben gedaan. Meer woorden, meer backlinks, betere afbeeldingen, etc. Zijn er mogelijkheden om je content te verbeteren?
Daarnaast is het slim om je content in ieder geval één keer in de 6 maanden tegen het licht te houden. Ben je gestegen of heeft de concurrentie je ingehaald? In het laatste geval kun je het artikel een update geven in de hoop dat je weer een aantal plekken stijgt. Zijn er artikelen die niet ranken en die veel werk nodig hebben om wel te ranken? Kijk dan of dit artikel echt belangrijk is voor de bezoekers van je website. Zo niet dan is het soms beter om het maar te verwijderen. Net als content die eigenlijk weinig met het hoofdonderwerp van je website te maken heeft.
Websiteonderhoud is een continu proces
Door regelmatig onderhoud uit te voeren op je website, blijft hij snel, veilig en gebruiksvriendelijk en zul je meer conversies doen. Maak daarom een schema voor websiteonderhoud, dan haal je het maximale uit je website!